lördag 16 maj 2009

EU-pussel och etik i politiken

I dag startade valrörelsen på riktigt i Stockholm. Jag invigde valstugan på Odenplan. Där hade man lagt ut ett stort EU-pussel utanför valsstugan. Inte helt lätt att lägga för hur många av oss kommer ihåg precis hur ett land ser ut på kartan.

Bland de frågor jag fick när jag var där var vilket inflytande vi har i Europaparlamentet. Och jag kunde svara med att en enskild parlamentsledamot har större inflytande i EU-parlamentet än en enskild riksdagsledamot har i Sveriges riksdag. Man är med i beredningen av direktiv och andra parlamentsbeslut och kan påverka utformningen.

Jag har också föreläst för Folkpartiets tjänstemän och en del förtroendevalda om etik i politiken. Det är tredje året vi har sådan utbildning. Det blev en livlig debatt om vad en politiker får och inte får göra. Man måste inte bara följa lagen utan lägga ribban ännu högre utan att samtidigt bli moralistisk. En enkel tumregel är - vill jag att det jag gör ska synas på kvällstidningarnas löpsedlar eller inte. Om inte - ja då ska man inte göra det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar