måndag 25 maj 2009

EU-möte i Prag

Just nu gör jag ett tvådagars avbrott i valrörelsen för att delta i ett EU-möte i Prag om äldrefrågor. Det är initierat av det tjeckiska ordförandeskapet.

Vid ankomsten till hotellet mötte jag medlemmar i paraplyorganisationen AGE i vilken cirka 150 äldreorganisationer i EU är medlemmar. Då fick jag veta att beslutet om vidgning av direktivet mot diskriminering på grund av ålder och funktionshinder är i fara.

Inom näringslivet arbetar man nu för att det inte ska gå igenom i ministerrådet. Det har mycket, mycket allvarliga konsekvenser för äldre och människor med funktionshinder. Den diskriminering som båda grupperna möter i vardagslivet i form av sämre tillgång till en rad tjänster och varor samt tillgänglighet till offentliga lokaler är oacceptabel.

Det är en utmaning för mig att ta itu med om jag blir invald i Europaparlamentet.

2 kommentarer:

  1. Har du tillräckligt hög bildning och moral?

    1. Jag inser att CO2-fobin inte vilar på vetenskaplig grund och ej heller gått att mäta i effekt på det globala klimatet, så jag är emot alla sådana dumheter som dagens kontraproduktiva klimatagenda.

    2: jag vill stödja alla energisystem som klarar säkerhet och har förutsättningen att priskonkurrera ut fossilkol, ty jag vet att vi inte kommer få peakoil fören vi har extremt billiga energisystem och peak fossil vill jag har av en mängd olika själ.

    3. jag vill att ersättningar ska ligga på den nivå så att majoriteten av väljarna anser att parlamentariker, byråkrater och tjänstemän, får den ersättning de förtjänar.

    4. jag tänker likt senatorn från Rom alltid avsluta med:
    För övrigt anser jag att den månatliga flytten ska förgöras.

    5. Jag är för att så mycket som möjligt läggs på Internet, så vi slipper alla kostnader med resor och uppehälle, samtidigt som vi ökar medborgarnas tillgänglighet.

    6. Jag vill att inga parallellmyndigheter eller verk ska finnas i EU, bara de bästa ska finnas och bara de som levererar mer än de kostar i medborgarnas ögon.

    7.Jag är för att EU reviderar dagens biståndspolitik med tusentals bidståndsorganisationer och som bara lett till maktbevaring och korruption.
    Ersättningen ska bli en registrering av medborgare i mottagarländer och därefter en insättning på personliga konton var vecka, då kan de fattigaste själva köpa det de tränger mest, utan allt av dagens negativa svinn.

    8. Jag är kraftigt emot alla former av sektorsstöd inkl. jordbruksstöd som ger dyrare produkter och håller fattiga länder ute från marknaden.

    9. Jag är för öppna gränser men inser att vi då först måste revidera hela EUs socialsystem, kanske genom att inflyttade kommer in i systemet successivt.

    10. Jag speciellt emot EUs fiskepolitik med uppköp av ex. Senegals fiskevatten kombinerat med tjuvfiske som uttryckligen inte ska beivras utan för Östafrika.

    Vilka punkter skriver du under?

    Motivera vilka du inte skriver under.

    Allt handlar om moral, kunskap och förmåga.

    Eller hur?

    SvaraRadera
  2. Hej och tack för dina synpunkter. Jag väljer dock att inte kommentera dem en efter en. De energifrågor du väcker kan inte ryckas ut enskilt utan måste sättas in i sitt större sammanhang. En del av dem kräver konsekvensanalyser av ingående slag och de har jag inte möjlighet att göra under pågående valrörelse. Synpunkter av det här slaget samlar jag därför ihop för genomgång när valet är över.

    Dock redan nu, jag vill medverka till en förenkling av EU:s arbetssätt och att dubbelarbete rensas bort. Flytten Bryssel- Strassburg varje månad måste upphöra och här har Cecilia Malmström samlat in tillräckligt med namnunderskrifter för att frågan måste tas upp av EU.

    Med vänliga hälsningar
    Barbro Westerholm

    SvaraRadera